Followers

Wednesday, May 26, 2010

Perlunya kita prihatin sesama muslim...

Situasi...

Ada seorang muallaf yang duduk di tepi masjid yang besar lagi indah, menagih simpati kepada setiap muslim yang melintasinya..alangkah sedih dan berjujuran air mata di pipi si muallaf itu apabila tak ramai yang sanggup menghulurkan bantuan walaupun sedikit...syahdunya kalau sesama muslim pun kita berkira untuk memberi sedikit rezeki yang Allah limpahkan pada kita...
Photobucket
Setelah di survey...
  1. Muallaf itu adalah seorang india muslim yang baru memeluk islam..
  2. Tiada keluarga, hidup sebatang kara...tempat tinggal hanyalah kaki lima..
  3. Tiada kerja kerana ramai yang tidak mahu membantu...
  4. Menagih simpati hanya untuk sesuap nasi....
Renungkanlah....
  1. Sebagai seorang muslim yang hanya meminjam rezeki dari Nya, tergamakkah kita membiarkan saudara sesama agama kita merempat???
  2. Ingatlah, die memeluk islam kerana indahnya agama kita.. sempurnanya agama kita untuk seluruh umat manusia....janganlah kita yang menjadi pengahalang untuk dia terus mendekati agama kita..
  3. Si muallaf itu hanya seperti kain putih yang putih lagi bersih..bantulah die mencari jalan Allah agar kita turut sama mendapat redhaNya.. 
Kesimpulannya...
Sebagai muslim yang prihatin, tidak salah untuk kita mendekatinya... walaupun tidak dapat menghulurkan bantuan tapi sekadar berkongsi masalah dan memberi bimbingan, itu pun sudah cukup baik baginya.. Ingatlah wahai saudara seagama ku, kita hidup di dunia hanyalah sementara.. segala nikmat yang diberikan adalah salah satu pinjaman yang perlu dibayar melalui amalan kita..janganlah sombong untuk berkongsi nikmat itu kerana setiap perbuatan dan amalan kita di dunia ini adalah sebagai pelaburan kita di akhirat kelak...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...