Followers

Saturday, May 8, 2010

Untuk Mama Tersayang

   Assalamualaikum wbt.. bersempena dengan hari ibu, 8 Mei 2010, cuba kita ungkap balik apa yang dah kita lakukan kepada ibu kita?? MasyaAllah banyak, tapi masih banyak yang kita belum lakukan tul x?.......

   Aku mengenal dunia kerana mama dan abah, aku mengenal siapa diri aku juga disebabkan mereka.. hari ini adalah hari ibu, tapi x bermakna ayah patut dilupakan.. Untuk perkongsian hari ini aku nak ceritakan tentang mama yang banyak bersusah payah dalam mendidik aku dari aku sebesar kelingking sehingga aku da jadi manusia.. banyak, memang terlalu banyak jasa mama kepadaku..

    Masa kecik mama la yang besarkan aku manakala abah sibuk mencari rezeki sebagai anggota polis yang selalu sibuk demi tugasnya, perbezaan umur dengan adik beradik yang lain menyebabkan aku lebih banyak keseorangan kt umah.. hanya mama yang yang menemani aku, dari aku kck, die banyak ajar aku menjadi manusia yang berguna.. bila aku tengah marah, die yang redakan kemarahan aku.. bila aku lapar nk makan sesuatu, die terus buat walaupun masa tu die sangat letih.. aku ingat lagi walaupun die tengah sakit, makan pakai kami sekeluarga x pernah die lupekan..

Saat mama diserang strok...
   Masih aku ingat pada pagi tu, mama diserang strok di depan mata aku masa kami sama-sama buat kerja di kantin sekolah.. masa tu aku br lps spm, aku ingat lagi dimana masa tu mama nak bangun ambik barang n tibe2 die panggil abah...aku tergamam xtau nk buat apa tp nasib baik abah cepat2 papah mama sebelum terjatuh.. seluruh badan mama jd lemah, aku cepat2 start enjin keta n bwk mama g hospital. gigil tangan aku masa drive, kak ida ngn aku x henti2 menangis tapi mama ckp jangan nangis die x pape pn.. dalam keadaan sakit die sempat pesan suruh aku bawak keta slow2, jangan panik, jangan gelabah, die sanggup tahan..

   Sampai di hospital, mama terus di bwk masuk ke emergency room.. aku tenangkan diri aku, call sume adk beradik yang dekat n jauh gtau mama kena strok mtk dorang sume balik... hari tu aku xleh nk buat pape, hanya mampu duduk termenung sebab aku takut, takut mama tinggalkan aku sebelum sempat tgk aku berjaya.. esoknya aku ada temudaga guru di ipsm, tp aku tekad xnak pergi sebab nk jaga mama kat hospital.. abah bagi nasihat suruh aku pergi sebab 2 mungkin rezeki masa depan aku, mama pun menyokong abah walaupun masa tu die tgh skt..

Hari temuduga
   Pagi sebelum g temuduga, aku g hospital dulu bagitau mama n mintak restu die.. aku sampai da lewat ke ipsm n memang aku x prepare pape pn, smpai2 je trs kena marah sebab datang lewat n penemuduga 2 xbagi aku amk insak.. aku x marah n terus duduk kt lua kelas, aku menung je xtau nk wtpe.. fkrn aku bercelaru, xtau pe yang perlu aku buat.. dalm 10mnt aku duduk, die panggil aku masuk n jwb soklan tp aku kena siap sama dengan kwn2 yang lain yang da lama jawab... waktu temuduga berkumpulan n individu, aku just cakap ape yang ada difikiran aku n yang len aku serah kepada yang Esa.. nasib baik die puji aku sebab die kata aku jujur n rendah diri..sebenarnya aku lost hari tu, cakap ikt rasa je..

Mama dihantar ke HUSM,KB
   Habis je temuduga, abah call yang mama kena antr ke HUSM n mitak aku blk segera.. sampai je kt umah aku terus kemas-kemas pakaian mama mana yang patut..petang tu jugak aku g kb n start ari tu hingga ke 2 minggu seterusnya, aku yang jaga mama.. makan, mandi, n sebagai nya ktorang sm2 uruskan.. disebabkan aku anak bongsu, mama nk aku taip2 ari ada kt sblh die... selama 2 minggu kt sana, aku da kenal sume nurse n doktor dalam wad tu.. dorang jugak lah yang bagi aku support n semangat supaya aku belajar bersungguh-sungguh..

Masuk matrikulasi
   Genap 2minggu mama kt hospital akhirnya dapt blk ke rumah jugak, abah mtk blk awal sebab esoknya aku perlu dafrtarkan diri untuk ke matriks.. sampai rumah pkul 7 malam, lepas je slt maghrib aku terus kua bli barang pape yang patut sebelum daftar esok..memang x rehat, kul 5 pagi aku, abang n abah gerak g kuantan.. sampai2 sana, rupanya banyak benda yang yang aku tertinggal.. hehe biasa la, last minute preparation..

Masa depan
   Masa kat matriks aku seronok sangat tapi 2la aku rindu gle kt mama, hmpir tiap2 hari aku cll tnya khabar.. masa ni jugak la aku fikir masa depan aku, klu aku terus kekal kt cni masa depan aku belum pasti.. n then lepas banyak mitak doa n pentunjuk, aku korbanakn niat untuk jd lawyer n aku akhrnya tekad nk masuk maktab jika aku dapat panggilan.. dalam fikiran aku masa tu x lain hanya lah nk tengok mama ngan abah hidup senang... walaupun orang kata jd cikgu gaji kecik, tp aku nk mama ngan abah sempat rasa hasil titik peluh aku.. aku nak dorang bahagia sebab dah lama dorang hidup susah besarkan kami  beradik..

Di IPG-KTI
   Alhamdulillah aku sampai cni dengan semangat baru, semangat yang aku rasa sebagai pengorbanan yang paling besar dalam hidup aku...membentuk diri sebagai seorang pendidik..untuk mama n abah, aku akan cuba sedaya upaya menjadi insan yang dapat gembirakan hati mereka... walaupun mama masih x berapa sihat n abah yang semakin hilang kudrat akibat dah berusia, mereka sentiasa dalam ingatan aku setiap masa...

Selamat hari mama n abah....jasamu dikenang sebagi azimat berguna dalam hati anakmu.........

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...